duminică, 13 aprilie 2014

Londra, în căutarea britanicului neaoş


Se spune că după ce vizitezi oraşul de pe malurile Tamisei ori eşti încântat de aventură ori juri să nu mai calci prin regat. Eu mă încadrez la prima categorie, mi-a plăcut tot în  mica mea escapadă în Londra.

Ok, ca să fiu cârcotaş aş putea spune că nu recomand oraşul celor meteosensibili, vremea fiind într-adevăr mai bolnăvicioasă decât la noi în ţară, însă eu pot să spun că am avut "noroc" de doar două zile ploioase.

Londra este un oraş plin de turişti chiar şi în lună Martie, pe lângă turişti emigranţii îţi vor sări în ochi în special cei de culoare. Englezul neaoş rar îl vei putea identifica în aglomeraţia de la metrou şi din centrul Londrei.

Arhitectura este alcătuită în principal din case de cărămidă Londra fiind reconstruită de mai multe ori şi din cauza incendiilor ce izbucneau datorită caselor din lemn.

Am încercat să cunosc Londra în primul rând din stradă şi am descoperit nenumărate străzi înguste, pietonale dar încărcate de istorie Shad Thames fiind una dintre favoritele mele. Alte zone cu străduţe interesante ar fi  Docklands, Covent Garden, Leicester Square, Temple.

Tot mergând la întâmplare am descoperit şi pieţele londoneze, pline de sortimente specifice minorităţilor ce s-au stabilit în metropola de prin toată lumea. Eu am trecut pe rând prin Portobello Road Market, Borough, Camden,  Brick Lane.

Dacă obosiţi mergând pe jos cel mai indicat este folosirea metroului  căruia londonezii îi spun the Tube, este foarte bine organizat şi foarte extins, eu am folosit un TravelCard valabil o zi întreagă pe zonele 1-4 atât pentru metrou cât şi pentru autobuzele roşii, astfel dacă metroul nu ajungea unde doream puteam urca în autobuz folosind TravelCardul. Dacă sejurul durează mai mult timp se poate cumpăra Oyster Card  care este folosit de majoritatea londonezilor şi e un abonament valabil pentru o perioadă mai îndelungată.

Ploaia se poate să vă strice cheful de plimbat în aer liber dar în Londra găseşti întotdeauna ceva de făcut, cele mai mari muzee sunt fără plată, iar  dacă le-ai văzut pe toate poţi intra într-un pub să încerci fish&chips. Dintre muzee preferatul meu este Natural History Museum, British Museum pentru cei pasionaţi de istorie şi cu mult timp liber, pentru că e nevoie de o zi întreagă pentru a vizita tot. Alte muzee cu intrare liberă ar fi Victoria And Albert,  The National Gallery, National Portrait Gallery, Tate Modern pentru împătimiţii de artă contemporană. În Tate Modern mi-a plăcut cafeneaua de la etajul 3 de la balconul căreia  se putea observa Millenium Bridge şi catedrala St. Paul în toată splendoarea lor.

Dintre parcuri preferatul meu este Holland Park mic dar cu peisaje exotice, dar merită vizitate şi Regent's Park, Hyde Park,  Kensington Gardens, St. Jame's şi Greenwich Park unde se găsesc Observatorul Regal cu meridianul  0,  poţi păşi din emisfera estică în cea vestică doar călcând peste o linie metalică şi muzeul Maritim National împreună cu Queen's House unde deasemenea intrarea este liberă.

Alte zone interesante se pot descoperi mergând la pas prin oraş, Trafalgar Square, Piccadilly Circus, Oxford Street precum şi un musical bun în West End sunt experienţe de neratat.

Deşi este un oraş cu o diversitate etnică foarte mare, nu ai să găseşti pe cineva care să se uite urât. Dimpotrivă eu am păţit la un supermarket să fiu oprit deoarece cumpărasem un sandwich care era la ofertă cu o sticlă de cola şi o pungă de chipsuri,  iar vânzătoarea de la casa să-mi spună că nu mă lasă să plec fără cola şi chipsuri aşa cum intenţionam neştiind de ofertă.

Nu urmăresc să vizitez capitale dar cred că Londra este cea mai de vizitat capitală din Europa, fiind foarte uşor să te descurci cu mijloacele de transport în comun iar traficul pietonal fiind foarte bine marcat şi semnalizat nu ai practic cum să te rătăceşti. În metrou de exemplu pe scările rulante toată lumea respecta indicatoarele ce te îndrumă să stai pe partea dreaptă a scărilor pentru a lăsa culoarul din stânga liber pentru cei mai grăbiţi ce vor să coboare mai repede.

Dezamăgit că nu am întâlnit prea mulţi britanici getbeget în capitală pentru ultimele 3 zile ale săptămânii mele din Anglia am hotărât să mă îmbarc în trenul către Bristol din care am coborât la penultima staţie în orăşelul  Bath Spa aflat la 156 Km faţă de Londra.

Bath a fost menţionat încă din vremurile romane cu numele de Aquae Sulis şi reprezenta centru  spa important cu izvoare termale cunoscute chiar dinaintea sosirii romanilor.

În prezent oraşul are o diversitate de teatre, muzee şi alte obiective culturale ce îl fac un important centru turistic şi chiar universitar.

Principalele obiective sunt izvoarele termale  impecabil păstrate de pe vremea romanilor, Bath Abbey, Pulteney Bridge, Holbourne Museum,  Royal Crescent, Royal Victoria Park etc.

Oraşul de numai 89.000 de locuitori atrage anual aproape două milioane de turişti datorită istoriei şi culturii sale. Arhitectura clădirilor mie personal mi-a plăcut cel mai mult.

Urcând uşor pe dealurile ce împrejmuiesc oraşul poţi întâlni case nu mari dar cochete toate cu gazon şi grădini întreţinute exemplar şi britanici ce stau în şezloange îmbrăcaţi lejer, bucuroşi de puţinele momente însorite. Ajuns la marginea oraşului pe vârful unui deal priveliştea îţi taie răsuflarea şi simt că efortul urcuşului a meritat, o british girl mă ajunge din urmă şi ţine să mă avertizeze "The way back is even harder!".


P.S. zgârie norii din Londra m-au deranjat vizual şi cred că până la urmă ei sunt cel mai urât lucru de pe acolo nu vremea, cu care până la urmă te obişnuieşti. Nişte clădiri de prost gust care strică toată istoria şi orizontul metropolei.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu